Dokumenty szkolne

18 listopada 2020 12:21 | Dokumenty szkolne

Plan działań w zakresie realizacji priorytetu: „WSPARCIE PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE UCZNIÓW I ZAPEWNIENIE IM BEZPIECZEŃSTWA”

 

Plan działań w zakresie realizacji priorytetu:

„WSPARCIE PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE UCZNIÓW I ZAPEWNIENIE IM BEZPIECZEŃSTWA”

Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej
w Kaczkowie z siedzibą w Rojęczynie

 

Cele:

 1. Budowanie klimatu bezpieczeństwa;

 2. Kształtowanie poprawnych reakcji interpersonalnych;

 3. Dbanie o zaspakajanie potrzeb emocjonalnych i społecznych uczniów;

 4. Przeciwdziałanie uzależnieniom;

 5. Dbałość o higienę osobistą i otoczenia.

 

Aby osiągnąć zamierzone cele wyodrębniono następujące obszary oddziaływań:

  1. Wsparcie psychologiczno – pedagogiczne,
  2. Bezpieczeństwo zdrowotne,
  3. Bezpieczeństwo dotyczące agresji i przemocy.

 

 

 

 

Wspieranie psychologiczno – pedagogiczne uczniów.

Obszar działań

Proponowane Zadania

Współpraca nauczycieli, specjalistów

i rodziców w celu pośredniego wspierania uczniów.

 

  • Aktywne uczestniczenie nauczycieli w radach pedagogicznych, spotkaniach zespołów ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej i zespołach przedmiotowych.
  • Współpraca ze specjalistami szkolnymi i prowadzącymi terapię i leczenie dziecka w zakresie ustalonym z jego rodzicami.
  • Inicjowanie spotkań z rodzicami w atmosferze dobrych i partnerskich relacji oraz podejmowanie wspólnych działań w odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby dziecka.
  • Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z przyjętymi zasadami.

Czynniki determinujące proces uczenia i wychowania.

  • Budowanie autentycznej i życzliwej relacji z dzieckiem.
  • Rzetelna diagnoza potrzeb ucznia, jego możliwości, zdolności i oczekiwań.
  • Doskonalenie nauczycieli w ramach pracy z uczniem i rodzicami.
  • Podejmowanie działań wynikających z informacji na temat środowiska w którym funkcjonuje uczeń:  pomocy związanej z problemami społecznymi i warunków środowiskowych, pomocy specjalistycznej z uwagi na zdiagnozowane problemy emocjonalne, pomocy w przypadku łamania praw dziecka w środowisku rodzinnym.
  • Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z przyjętymi zasadami.

Organizacja procesu dydaktyczno – wychowawczego.

 

  • Różnicowanie celów, zajęć, metod uczenia się/nauczania tak, aby każdy z uczniów mógł dokonywać postępów na miarę swoich możliwości.
  • Tworzenie warunków do rozwijania talentów, budzenia zainteresowań i kultywowania pasji.
  • Tworzenie warunków do wyrównywania braków i zaległości.
  • Stosowanie zasad higieny pracy umysłowej  i tworzenie  środowiska odpowiadającego potrzebom dziecka w zależności od jego stanu psychofizycznego.

 

 

 

 

Bezpieczeństwo zdrowotne

Zadanie

 

Działanie

Forma

Rozwiązania organizacyjne w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego 

umożliwiające reakcje na pojawienie się zagrożenia zachorowań

 na COVID-19

Wprowadzenie i ścisłe przestrzeganie przez dyrektora szkoły, pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, uczniów oraz rodziców określonych procedur dotyczących:

  • organizacji lekcji i przerw międzylekcyjnych,
  • kontaktu ze szkołą rodzica,
  • obowiązków pracowników pedagogicznych,
  • obowiązków uczniów,
  • pozostałych pracowników placówki
  • postępowania z osobami podejrzanymi o zakażenie koronawirusem COVID-19,a także działań zapobiegawczych w szkole,
  • szybkiego powiadamiania szkoły o chorym uczniu,

 

Opracowanie strategii postępowaniai zarządzania placówką oświatową.

Dopasowanie systemu nauki do aktualnej sytuacji epidemicznej

Wprowadzenie formy nauczania dostosowanej do zaleceń wynikających z aktualnej sytuacji epidemicznej, zawiera się w trzech formach  nauczania:

  • stacjonarne,
  • hybrydowe,
  • zdalne

 

Zwyczaje i nawyki niezbędne w zapobieganiu przenoszenia się wirusa COVID 19.

Zapoznanie, wdrażanie nawyków higienicznych:

  • niedotykanie twarzy rękoma,
  • niezdejmowanie maseczki podczas jazdy autobusem szkolnym, na korytarzach szkolnych i w ciągach komunikacyjnych,
  • kasłanie, kichanie tylko w maseczkę lub zgięcie w łokciu,
  • unikanie kontaktu uczniów miedzy sobą poprzez dotyk, zbliżanie się do siebie i  niestosowne zachowanie się, np. picie z jednej butelki .

 

Pogadanki, rozmowy  z uczniami, instrukcje,

Przybliżenie uczniom zasad właściwego odżywiania się

Zapoznanie z zasadami właściwego odżywiania się dzieci w wieku szkolnym, w szczególności:

  • poznanie wartości witamin jako znaczącego elementu jadłospisu,
  • piramidy żywieniowej

 

Pogadanki, spotkania z higienistką szkolną, lekcje biologii i przyrody, gazetki szkolne

Walory spędzania czasu na świeżym powietrzu

 

Zachęcanie uczniów do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu oraz uświadamianie zalet aktywności ruchowych jako sposobu na:

  • pogłębienie relacji koleżeńskich, szkolnych i rodzinnych,
  • wspomaganie wszechstronnego rozwoju,
  • pogłębianie wydolności psychofizycznej dzieci,
  • wspomaganie odporności organizmu, tzw. hartowanie,
  • obniżanie poziomu stresu,
  • wspierają sprawność intelektualną

Pogadanki na lekcjach wychowawczych, udział w zawodach sportowych, …

Sen jako antidotum na wzmocnienie organizmu

Zachęcanie do systematycznego przestrzegania czasu snu i odpoczynku poprzez:

  • poznanie optymalnego dla wieku szkolnego czasu snu,
  • ustalenie stałych godzin nocnego wypoczynku,
  • konsekwentna realizacja zadania

Pogadanki, rozmowy

Zdrowie psychiczne jako element  właściwego rozwoju człowieka

Poznanie  wpływu zdrowia psychicznego  na właściwy rozwój psychofizyczny człowieka oraz

  • sposobów radzenia sobie z trudnościami,
  • osób mogących udzielić wsparcia

 

Spotkanie z psychologiem i pedagogiem szkolnym

 

Bezpieczeństwo dotyczące agresji i przemocy.

Obszar działań

Proponowane  zadania

Tworzenie sprawiedliwego i przyjaznego środowiska szkolnego.

 

  • Właściwe relacje pomiędzy  uczniami oraz pomiędzy uczniami a nauczycielami.
  • Sprawiedliwe ocenianie, jasne, czytelne i powszechnie znane kryteria oceniania.
  • Przyjazny, osobisty nadzór nauczycieli nad dziećmi.
  • Estetyka otoczenia i sprawna organizacja życia szkolnego.

 

Diagnoza sytuacji szkolnej.

 

  • Prowadzenie wczesnej diagnozy wówczas gdy problemy  agresji nie są jeszcze nasilone.
  • Wykorzystywanie różnorodnych metod diagnostycznych np. kwestionariusze, socjometryczne, mapa szkoły, obserwacje.

 

Działania integrujące zespoły klasowe.

 

  • Praca w zmieniających się grupach.
  • Wyjazdy integracyjne.
  • Konkursy, przedstawienia, działania z zakresu wolontariatu angażujące społeczność szkolną.

 

Edukacja profilaktyczna dotycząca zjawisk agresji i przemocy.

Nauczyciele:

  • Profesionalne szkolenia w zakresie systemowego rozwiązywania problemów agresji i przemocy.
  • Szkolenia dotyczące prowadzenia edukacji profilaktycznej uczniów.
  • Grupy wsparcia merytorycznego i emocjonalnego dla nauczycieli.
  • Indywidualne konsultacje z pedagogiem lub psychologiem szkolnym.
  • Zespoły wychowawcze nauczycieli  będące platformą wymiany informacji i doświadczeń.

Uczniowie:

  • Uczestnictwo w zajęciach psychoprofilaktycznych.

Rodzice:

  • Uczestnictwo w konsultacjach, wykładach, pogadankach prowadzonych przez specjalistów.

System norm i zasad w szkole i klasie.

  • Jasne i precyzyjne sformułowanie zasad.
  • Udział uczniów w tworzeniu zasad obowiązujących w szkole.
  • Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu, częste jego przypominanie i utrwalanie.

EWALUACJA PROGRAMU prowadzona będzie po zakończeniu realizacji zadań na koniec roku szkolnego.

SPOSOBY EWALUACJI:

1. Informacje zwrotne od nauczycieli w zakresie realizacji priorytetu.

2. Obserwacja zmian zachowań i nawyków.

3. Analiza dokumentacji szkolnej.

 

Przeczytano: 218 razy. Wydrukuj|Do góry