18 listopada 2020 12:20 | Dokumenty szkolne
SZKOŁA PODSTAWOWA
IM. ARMII KRAJOWEJ W KACZKOWIE
Z SIEDZIBĄ W ROJĘCZYNIE
SZKOLNY PROGRAM
WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
KACZKOWO 2020
Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Kaczkowie z siedzibą w Rojęczynie w swojej pracy kładzie szczególny nacisk na działania wychowawcze i profilaktyczne. Działania te podporządkowane są nadrzędnemu celowi, jakim jest wszechstronny rozwój ucznia w wymiarze emocjonalnym, społecznym, kulturalnym, moralnym, ekologicznym, zdrowotnym i intelektualnym. Szkoła jako środowisko wychowawcze musi ściśle współpracować z domem rodzinnym, by wspomagać uczniów w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, budowaniu świata wartości, kształtowaniu postaw i poczucia odpowiedzialności oraz funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej.
Szkoła ma za zadanie otaczać specjalną opieką dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałać istniejącym zagrożeniom i wsparcie w trudnych sytuacjach.
Wychowawcy co roku przygotowują plan pracy wychowawcy klasowego, który jest poddawany do akceptacji rodzicom.
Rodzice wraz z nauczycielami i uczniami co roku określają szkolne priorytety do pracy wychowawczej.
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016, poz. 1943).
Karta Nauczyciela. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189).
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust. 1, art. 54 ust. 3-4, art. 70 ust. 1.
Program polityki prorodzinnej państwa z dnia 17.11.1998 r.
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526, z
późn. zm., art. 33 ).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. Z 2017, poz. 1451).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. 1993 nr 17 poz. 78).
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 i ost. zm. z 25 czerwca
2002 r. Dz. U. Nr 84, poz. 763).
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie
przeciwdziałania i zwalczania zjawisk patologicznych wśród nieletnich.
Rezolucja Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. w sprawie
opracowania rządowego programu zapobiegania i eliminowania zjawiska
wykorzystania seksualnego nieletnich (Monitor Polski Nr 50 poz. 476).
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535).
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55).
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz. 1643).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017, poz. 59 i 356).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2017, poz. 1578).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. 2015 poz. 1249).
Koncepcja Pracy Szkoły oraz Statut Szkoły (ewaluowane na bieżąco zgodnie z
rozporządzeniami MEN).
Szkolny Zestaw Programów Nauczania.
Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
uwzględniono:
i środowisku;
Dla postawienia diagnozy wykorzystano:
W wyniku diagnozy i ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego wyłoniono następujące obszary problemowe:
Czynniki ryzyka:
Czynniki chroniące
Kryteria efektywności:
Cele główne:
Uczniowie:
możliwości, zainteresowań, potrzeb i indywidualnej sytuacji.
oraz potrafią o nie dbać.
i pokonywania trudności.
i unikają zachowań ryzykownych.
Cele szczegółowe:
Uczniowie:
Zadania programu:
rozwijanie poczucia odpowiedzialności i szacunku do drugiego
człowieka.
5. Misja.
6. Wizja Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Kaczkowie
z siedzibą w Rojęczynie.
Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Kaczkowie z siedzią w Rojęczynie to placówka oświatowa położona na terenach wiejskich. Jesteśmy małą, ale prężnie działającą społecznością. Chętnie tworzymy i realizujemy nowe projekty. Rozwijamy talenty uczniów wierząc, że każdy ma swój dar i potencjał. Kształcimy nie tylko techniki szkolne, ale również przedsiębiorczość, umiejętności społeczne i osobowości. Wierzymy, że nasze dzieci stworzą własną przyszłość z poszanowaniem tradycji i środowiska z którego się wywodzą. W swojej pracy kładziemy szczególny nacisk na działania wychowawcze dotyczące w szczególności: tworzenia warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów, rozwijanie poczucia odpowiedzialności, szacunku do drugiego człowieka, kształcenia i wychowania w duchu tolerancji, humanizmu, patriotyzmu, poszanowania dla naszego dziedzictwa kulturowego i środowiska naturalnego.
Celem działalności Szkoły jest doprowadzenie do tego, aby uczniowie poprzez wiedzę, umiejętności i postawy społeczne zdobyte w procesie dydaktyczno- wychowawczym byli przygotowani do życia w warunkach współczesnego świata. Wartości, jakimi się kierujemy to: szacunek, uczciwość, zrozumienie, poczucie własnej godności i tolerancja. W pracy odwołujemy się do tradycji szkoły i sylwetek naszych patronów – żołnierzy Armii Krajowej.
7. Sylwetka absolwenta.
Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat i innych ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, czasami nawet atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i które stara się rozwijać.
Jest otwarty.
Wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku. Chętnie i skutecznie nawiązuje komunikację, prezentując swój punkt widzenia i rozważając poglądy innych. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania i bez trudu uczy się korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami. Interesuje się stawianymi przed nim zadaniami, potrafi planować swoje działania i realizuje je.
Jest odpowiedzialny.
Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów. Cieszy się z sukcesów. Akceptuje porażki, ale jeśli jest w stanie – wytrwale i konsekwentnie szuka rozwiązań alternatywnych. Napotykając na problem stara się go rozwiązać. Jeżeli potrzeba – zwraca się o pomoc do osób ze swojego najbliższego otoczenia i korzysta z niej. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swojego warsztatu pracy, wykorzystania nowych źródeł wiedzy, opanowania nowych narzędzi. Działając w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.
Jest ciekawy świata.
Chętnie gromadzi informacje korzystając z różnych źródeł. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo skutkowe. Stara się poszerzać swoją wiedzę. Jest aktywny umysłowo.
Jest krytyczny.
Potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i określać ich przydatność do osiągnięcia określonego celu.
Jest rozważny.
Zna zagrożenia związane z życiem w swoim w środowisku, postępuje bezpiecznie. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie z zasadami higieny, nie ulega nałogom. Wykazuje stosowną do wieku aktywność fizyczną.
Jest prawy.
Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu.
Rozróżnia zachowania złe i dobre, rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.
Jest tolerancyjny.
Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym i pożądanym. W każdym człowieku stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć jego racje.
Jest punktualny.
Dotrzymuje terminów. Sprawnie planuje swoje zajęcia. Szanuje czas swój i innych ludzi.
8. Uczestnicy programu wychowawczo – profilaktycznego.
Współodpowiedzialni za wszechstronny i harmonijny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:
Rodzice:
Wychowawcy klas:
Nauczyciele:
z uwzględnieniem nauczania zdalnego.
Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
Pedagog i psycholog szkolny:
9. Działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły.
1. Wszechstronny rozwój uczniów, stymulowany stosownie do ich
możliwości, zainteresowań, potrzeb i indywidualnej sytuacji.
2. Kształtowanie poczucia własnej wartości i godności.
3. Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w grupie .
4. Rozbudzanie poczucia dumy narodowej poprzez wyjazdy
5. Rozwijanie samodzielnego i logicznego myślenia.
6. Kształtowanie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań
wymagających wysiłku i radzenia sobie z nimi.
7. Rozwijanie umiejętności uczenia się, skupienia uwagi, planowania
i organizowania pracy własnej oraz współdziałania w grupie
(wzajemna życzliwość, pomoc).
8. Rozpoznawanie własnych mocnych i słabych stron, zalet i wad.
9. Kształcenie kreatywności i otwartości.
10.Kształtowanie potrzeb i nawyków czytelniczych oraz związanych
z udziałem w życiu kulturalnym.
11. Uczestnictwo w życiu kulturalnym. Zapoznawanie uczniów
z przedstawieniami teatralnymi, koncertami i wystawami
oraz ich omawianie.
12. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni i ekspresji plastycznej
oraz muzycznej.
13. Rozwijanie wrażliwości moralnej oraz systemu wartości, kształtowanie postaw i respektowania norm społecznych.
14. Rozbudzanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych.
15. Kształtowanie nawyków higienicznego trybu życia i zdrowego odżywiania:
16.Rozwijanie umiejętności poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego
i społecznego:
międzyludzkich,
w tym koleżeństwa i przyjaźni,
17. Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych.
18. Kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk przyrodniczych.
19. Rozumienie potrzeby dbałości o środowisko przyrodnicze.
20. Rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodu polskiego i regionalnej poprzez poznawanie najbliższego otoczenia, udział/ organizację uroczystości patriotycznych i wycieczki.
21. Poznawanie historii i tradycji naszego narodu, budzenie poczucia
świadomości narodowej.
22. Poznanie i odwiedzenie najbliższych miejsc pamięci narodowej
(opieka nad miejscem pamięci narodowej na cmentarzu katolickim).
23. Zwiedzanie naszego regionu, wycieczki krajoznawcze i turystyczne.
24. Realizacja treści wychowania do życia w rodzinie.
Działania profilaktyczne:
Profilaktyka w zakresie bezpieczeństwa
Działania podejmowane przez nauczycieli |
Sposoby realizacji działań |
|
1. |
Realizacja wychowania komunikacyjnego. |
Lekcje zajęć technicznych, wzmocnienie realizacji wychowania komunikacyjnego w trakcie godzin wychowawcze (pogadanki itp.) |
2. |
Przestrzeganie szkolnej instrukcji p. pożarowej. |
Omówienie zasad postępowania w razie pożaru oraz bezpiecznego użytkowania sprzętu elektrycznego. Wzmocnienie świadomości uczniów w ramach instrukcji p.pożarowej. |
3. |
Przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacyjnych. |
Próba alarmu |
4. |
Dyżury nauczycieli podczas przerw między lekcjami oraz przed lekcjami. |
Dyżury przed lekcjami i w czasie przerw |
5. |
Zasady udzielania pierwszej pomocy przed lekarskiej. |
Współpraca z pielęgniarka szkolną, lekcje zajęć technicznych. Wzmocnienie współpracy z pielęgniarką szkolną dotyczącej przeprowadzenia szkoleń pierwszej pomocy przedmedycznej. |
6. |
Ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków. |
Ubezpieczenie uczniów, których rodzice wyrażą na to zgodę na początku roku szkolnego |
7. |
Ukazanie zagrożeń z którymi mogą spotkać się uczniowie poza szkołą, wskazywanie na skutki lekkomyślności. |
Pogadanki nt. właściwego zachowywania się wobec pojawiających się zagrożeń.
|
8. |
Zapoznanie uczniów z regulaminem pracowni komputerowej, sali gimnastycznej, kompleksu boisk „Orlik” oraz zasad korzystania z laptopów, świetlicy. |
Informowanie uczniów na pierwszych zajęciach, egzekwowanie przez cały rok zasad postępowania |
9. |
Zapoznanie uczniów z zagrożeniami w Internecie i zasadami bezpieczeństwa w sieci. |
Pogadanki na godzinach wychowawczych i informatyce/zajęciach komputerowych oraz warsztaty profilaktyczne |
10. |
Zapoznanie uczniów z zasadami postępowania podczas zamachu terrorystycznego |
Pogadanki na godzinach wychowawczych |
11. |
Budowanie pozytywnych relacji nauczyciel – uczeń sprzyjających poczuciu bezpieczeństwa dzieci i rozwiązywania napotkanych przez nie trudności. |
Tworzenie atmosfery życzliwości i bezpieczeństwa w trakcie lekcji i przerw szkolnych. Włączenie dzieci w proces oceniania i planowania działań szkolnych. Podejmowanie inicjatyw przez nauczycieli ukierunkowanych na dobre samopoczucie dzieci.
|
12. |
Ukierunkowanie współpracy z osobami zaangażowanymi w zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na wspólne cele. |
Podniesienie świadomości w zakresie realizowanych działań szkoły wśród osób zapewniających opiekę dzieciom w środowisku pozaszkolnym poprzez lepszą wymianę informacji np. z kierowcą autobusu, konwojentem.
|
13. |
Poprawienie bazy lokalowej szkoły w zakresie bezpieczeństwa i estetyki w szkole i poza nią. |
Postulowanie zmian przez dyrektora i nauczycieli szkoły. |
14. |
Podniesienie świadomości uczniów w zakresie regulaminów szkolnych. |
Podwyższenie poziomu wiedzy uczniów oraz motywacji do zachowań zgodnych z regulaminem szkoły. |
15. |
Wprowadzenie reżimu sanitarnego. |
Przestrzeganie regulaminów i procedur szkolnych. |
Promowanie zdrowego stylu życia
Działania podejmowane przez nauczycieli |
Sposoby realizacji działań i ich efekty |
|
1. |
Diagnozowanie ilości czasu poświęconego na odrabianie przez uczniów prac domowych i na naukę. |
Rozmowy z uczniami. Zachowanie równowagi między pracą umysłową a wysiłkiem fizycznym. Prawidłowo skonstruowany plan lekcji. |
2. |
Zachęcanie uczniów do udziału w imprezach sportowo rekreacyjnych na terenie szkoły. Zwracanie uwagi na sportową rywalizację i przestrzeganie zasad fair play. |
Udział w zawodach sportowych, rekreacyjnych. |
3. |
Organizowanie różnych form spędzania wolnego czasu dzieci. |
Organizowanie zajęć dla dzieci w czasie ferii zimowych. |
4. |
Możliwość rozwijania własnych zainteresowań. |
Zajęcia dodatkowe i zajęcia w ramach świetlicy szkolnej. |
5. |
Udział w przedsięwzięciach promujących ochronę zdrowia. |
Konkursy szkolne i zewnętrzne, projekty. |
6. |
Przedstawianie zmian zachodzących w organizmie człowieka w okresie dojrzewania. |
Wychowanie do życia w rodzinie, godziny wychowawcze, przyroda, biologia. Rozwijanie działań w tym zakresie w ramach zdiagnozowanych potrzeb. |
7. |
Pogadanki na temat radzenia sobie ze stresem – trening umiejętności negocjacji – rozwiązywania problemów. |
Spotkania, rozmowy indywidualne, godziny wychowawcze, rozmowy z pedagogiem. |
8. |
Działania mające na celu niedopuszczenie do wad postawy spowodowanych min. dźwiganiem nadmiernych ciężarów przez uczniów. |
Zwracanie uwagi na lekcjach, aby uczniowie nie nosili niepotrzebnych rzeczy ( jeden podręcznik na ławce), udostępnianie szafek w szkole. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla uczniów. |
9. |
Zapoznanie uczniów z prawidłowymi nawykami żywieniowymi i zasadami higieny spożywania posiłków. |
Lekcje przyrody, biologii, godziny wychowawcze, lekcje zajęć technicznych. |
10. |
Higiena osobista wieku dojrzewania. Dbanie o czystość. |
Wychowanie do życia w rodzinie, lekcje przyrody, biologii, godziny wychowawcze |
11. |
Pogadanki na temat przeciwdziałania powstaniu epidemii i zachowania w razie jej wystąpienia (w razie potrzeb). |
Godziny z wychowawcą, lekcje przyrody, biologii
|
12. |
Promocja aktywnego wypoczywania na świeżym powietrzu. |
Przebywanie uczniów podczas przerw na boisku szkolnym, organizowanie rajdów rowerowych, wycieczek |
13. |
Promocja zdrowych nawyków żywieniowych. |
Udział w programach: Szklanka mleka i Owoce w szkole |
14. |
Realizacja wybranych programów profilaktycznych: np.Wolność oddechu - zapobiegaj astmie!, Nie pal przy mnie proszę!, Znajdź właściwe rozwiązanie oraz Moje dziecko idzie do szkoły. |
Oddziaływania nauczycieli klas I – III/ IV-VII , pielęgniarek szkolnych i pedagoga szkolnego w ramach założonych celów realizacji programu |
15. |
Realizacja programu prozdrowotnego Nie dla meningokoków - Pierwszy Dzwonek! |
Oddziaływania pielęgniarek szkolnych we współpracy z pedagogiem i nauczycielkami oddziałów przedszkolnych. |
|
|
|
16. |
Rozwinięcie współpracy z rodzicami. |
Spotkania rady rodziców z nauczycielami w celu aktywnego włączenia rodziców w życie szkoły. |
Działania podejmowane przez nauczycieli |
Sposoby realizacji działań i ich efekty |
|
1. |
Pomoc uczniom sprawiającym trudności wychowawcze lub/i edukacyjne.
|
Obserwacje uczniów osiągających słabe wyniki w nauce i sprawiających problemy wychowawcze: a) rozmowy z rodzicami mające na celu skierowanie wymagających tego uczniów na badania do poradni specjalistycznych, b) stosowanie się do zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach poradni, c) stosowanie indywidualizacji nauczania poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych d) pomoc w ramach zajęć świetlicowych i zdw e) przeciwdziałania agresji czynnej i słownej, f) rozmowy z rodzicami uczniów sprawujących trudności wychowawcze w celu lepszego poznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia, g) zawieranie kontraktów z rodzicami iuczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi h) wspieranie uczniów w ramach pomocy pedagogiczno- psychologicznej. |
2. |
Pogadanki na zajęciach z wychowawcą, wychowaniu do życia w rodzinie, reagowanie na wszelkie negatywne zjawiska i tłumaczenie jak postępować. |
Omawianie zjawisk patologicznych w rodzinie i społeczeństwie w celu uświadomienia uczniom ich wpływu na wzajemne relacje między rówieśnikami. Rozwiązywanie konfliktów i problemów bez używania siły. Organizacja warsztatów profilaktycznych na których uczniowie zdobywają umiejętności w zakresie kontroli emocji , radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania sytuacji trudnych. |
3. |
Rozmowy na temat asertywności i empatii oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem. Panowanie nad własnymi emocjami. |
Godziny wychowawcze, zajęcia edukacyjne, wskazówki jak rozładować negatywne emocje ( np. sport, zainteresowania, hobby). |
4. |
Podniesienie wiedzy z zakresu poszanowania prawa i norm współżycia społecznego, praw i obowiązków uczniów. |
Lekcje historii i społeczeństwa, edukacji polonistycznej, języka polskiego oraz lekcje wychowawcze. |
5. |
Rozwijanie właściwego stosunku do osób niepełnosprawnych i chorych. |
Branie udziału w zbiórkach na rzecz tych osób. Pogadanki i inne działania dostosowane do wieku i potrzeb uczniów. |
6. |
Promowanie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia dzieci. |
Realizacja zajęć w ramach programu „Przyjaciele Zippiego”. |
|
|
|
7. |
Diagnoza potrzeb klasy i poszczególnych uczniów na początku roku szkolnego przez wychowawców. |
Rozpoznanie potrzeb uczniów i intensyfikacja działań według wyłonionych obszarów problemowych. |
8. |
Wsparcie zdrowia psychicznego oraz dobrego samopoczucia w okresie pandemii. |
Diagnozowanie stanu uczniów i prowadzenie działań adekwatnych do diagnozy. |
9. |
Egzekwowanie zasad szkolnych dotyczących zachowań agresywnych i przemocy. |
Przyjęcie strategii „Zero tolerancji dla przemocy” polegającej na reagowaniu na najmniejsze jej przejawy. |
|
|
|
Działania podejmowane przez nauczycieli |
Sposoby realizacji działań i ich efekty |
|
1. |
Diagnoza sytuacji. |
Obserwacja zachowań uczniów. |
2. |
Wplatanie w plan pracy wychowawczej i tematykę godzin wychowawczych treści traktujących o nałogach i ich wpływie na młody organizm. |
Wychowawcy uwzględniają te treści w swoich planach pracy wychowawczej i realizują je w ciągu roku szkolnego. |
3. |
Organizowanie zajęć poświęconych profilaktyce uzależnień skorelowanych np. z wychowaniem do życia w rodzinie, edukacją prozdrowotną, programem wychowawczym szkoły. |
Godziny z wychowawcą, lekcje przyrody, biologii, spotkania z higienistką szkolną, pogadanki. |
4. |
Współpraca z domem rodzinnym ucznia: a) Indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów, co do których istnieje podejrzenie sięgania po używki; spotkania z rodzicami b) Szkolenia dla rodziców |
Wychowawcy rozmawiają podczas spotkań z rodzicami, indywidualne wizyty w domu ucznia i rozmowy, pogadanki. Spotkania z pedagogiem szkolnym. Oddziaływania nauczycieli i pedagoga szkolnego w ramach realizowanej edukacji antytytoniowej. |
5. |
Prelekcje dla dzieci o tematyce profilaktyki uzależnień. |
Pogadanki i prelekcje organizowane na godzinach wychowawczych. Gazetki ścienne poświęcone szkodliwości nałogów i ich wpływowi na młody organizm. Lekcje przyrody, biologii. |
6. |
Konkursy plastyczne poświęcone tematyce uzależnień. |
pedagog, pielęgniarka |
7. |
Prelekcje dotyczące zagrożeń w cyberprzestrzeni. |
Godziny z wychowawcą, lekcje zajęć komputerowych. Uczulenie dzieci na zagrożenia związane z korzystaniem z technologii informacyjnej. |
8.
|
Realizacja wybranych programów prozdrowotnych i profilaktycznych: Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce (Nie pal przy mnie , proszę ! i Znajdź właściwe rozwiązanie, Czyste powietrze wokół nas) Trzymaj Formę!, |
Godziny wychowawcze oraz działania nauczycieli w toku procesy dydaktyczno- wychowawczego Zajęcia warsztatowe z pedagogiem szkolnym
|
Działania podejmowane przez nauczycieli |
Sposoby realizacji działań i ich efekty |
|
1. |
Diagnoza sytuacji realizowana w sposób ciągły. |
Obserwacja uczniów, rozmowy z rodzicami. |
2. |
Rozwijanie czynników chroniących o charakterze uniwersalnym. |
Wychowawcy oraz nauczyciele uwzględniają treści profilaktyczne ujęte w programie wychowawczo - profilaktycznym w swoich planach pracy wychowawczej i realizują je w ciągu roku szkolnego. |
3. |
Inicjowanie oraz uruchamianie działań, które wprowadzą pożądane zmiany w funkcjonowaniu dziecka w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych. |
Wspomaganie dziecka z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, rozwijanie wiedzy na temat szkodliwości substancji psychoaktywnych oraz eliminowanie dążenia do zachowań ryzykownych w trakcie spotkań warsztatowych, rozmów indywidualnych i innych działań podejmowanych w procesie edukacyjno - wychowawczym. |
Współpraca z podmiotami i instytucjami wspomagającymi szkołę w jej działaniach profilaktycznych
10. Harmonogram pracy szkoły na rok szkolny 2020/2021
(Harmonogram pracy szkoły na rok szkolny 2020/2021 stanowi załącznik do SPW).
11. Wewnątrzszkolny priorytet.
W roku szkolnym 2020/2021 wewnątrzszkolnym priorytetem jest:
Wspieranie psychologiczno-pedagogiczne uczniów
i zapewnienie bezpieczeństwa.
(Plan działań w zakresie w/w priorytetu jest załącznikiem do SPWP).
12. Ewaluacja Szkolnego Programu Wychowawczo
– Profilaktycznego.
Przebieg pracy wychowawczo – profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i stanowią podstawę do planowania zamierzeń wychowawczych w kolejnym roku szkolnym.
Uchwalono na zebraniu Rady Rodziców w dniu 15. 09.2020 r.