Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Kaczkowie z siedzibą w Rojęczynie
https://spkaczkowo.superszkolna.pl

18 listopada 2020 12:20 | Dokumenty szkolne

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny 2020-21

SZKOŁA PODSTAWOWA

 IM. ARMII KRAJOWEJ W KACZKOWIE

Z SIEDZIBĄ W ROJĘCZYNIE

  

SZKOLNY PROGRAM

 WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

 

  

KACZKOWO 2020

 

 

 

 

  1. 1.    Wprowadzenie do programu.

 

         Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Kaczkowie z siedzibą w Rojęczynie w swojej pracy kładzie szczególny nacisk na działania wychowawcze i profilaktyczne.  Działania te podporządkowane są nadrzędnemu celowi, jakim jest wszechstronny rozwój ucznia w wymiarze emocjonalnym, społecznym, kulturalnym, moralnym, ekologicznym, zdrowotnym i intelektualnym. Szkoła jako środowisko wychowawcze musi ściśle współpracować z domem rodzinnym, by wspomagać uczniów w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, budowaniu świata wartości, kształtowaniu postaw i poczucia odpowiedzialności oraz funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej.

Szkoła ma za zadanie  otaczać specjalną opieką dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałać istniejącym zagrożeniom i wsparcie w trudnych sytuacjach.

Wychowawcy co roku przygotowują plan pracy wychowawcy klasowego, który jest poddawany do akceptacji rodzicom.

Rodzice wraz z nauczycielami i uczniami co roku określają szkolne priorytety do pracy wychowawczej.

 

  1. 2.    Obowiązujące akty prawne.

 

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016, poz. 1943).

Karta Nauczyciela. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189).

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust. 1, art. 54 ust. 3-4, art. 70 ust. 1.

Program polityki prorodzinnej państwa z dnia 17.11.1998 r.

Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów

Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526, z

późn. zm., art. 33 ).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. Z 2017, poz. 1451).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. 1993 nr 17 poz. 78).

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i

przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 i ost. zm. z 25 czerwca

2002 r. Dz. U. Nr 84, poz. 763).

Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie

przeciwdziałania i zwalczania zjawisk patologicznych wśród nieletnich.

Rezolucja Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. w sprawie

opracowania rządowego programu zapobiegania i eliminowania zjawiska

wykorzystania seksualnego nieletnich (Monitor Polski Nr 50 poz. 476). 

Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535).

Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55).

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz. 1643).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017, poz. 59 i  356).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2017, poz. 1578).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. 2015 poz. 1249).

Koncepcja Pracy Szkoły oraz Statut Szkoły (ewaluowane na bieżąco zgodnie z

rozporządzeniami MEN).

Szkolny Zestaw Programów Nauczania.

 

  1. 3.    Diagnoza sytuacji wychowawczej.

 

Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły

uwzględniono:

 i środowisku;

 

Dla postawienia diagnozy wykorzystano:

 

W wyniku diagnozy i ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego wyłoniono następujące obszary problemowe:

 

 

Czynniki ryzyka:

Czynniki chroniące

 

 

Kryteria efektywności:

 

  1. 4.    Cele i zadania Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

 

Cele główne:

Uczniowie:

możliwości, zainteresowań, potrzeb i indywidualnej sytuacji.

oraz  potrafią o nie dbać.

 i pokonywania trudności.

 i unikają zachowań ryzykownych.

 

Cele szczegółowe:

Uczniowie:

 

 

 

 

Zadania programu:

 

rozwijanie poczucia odpowiedzialności i szacunku do drugiego

człowieka.

 

5. Misja.

 

 

6. Wizja Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Kaczkowie

z siedzibą w Rojęczynie.

 

Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Kaczkowie z siedzią w Rojęczynie to placówka oświatowa położona na terenach wiejskich. Jesteśmy małą, ale prężnie działającą społecznością. Chętnie tworzymy i realizujemy nowe projekty. Rozwijamy talenty uczniów wierząc, że każdy ma swój dar i potencjał. Kształcimy nie tylko techniki szkolne, ale również przedsiębiorczość, umiejętności społeczne i osobowości. Wierzymy, że nasze dzieci stworzą własną przyszłość z poszanowaniem tradycji i środowiska z którego się wywodzą. W swojej pracy kładziemy szczególny nacisk na działania wychowawcze dotyczące w szczególności: tworzenia warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów, rozwijanie poczucia odpowiedzialności, szacunku do drugiego człowieka, kształcenia i wychowania w duchu tolerancji, humanizmu, patriotyzmu, poszanowania dla naszego dziedzictwa kulturowego i środowiska naturalnego.

Celem działalności Szkoły jest doprowadzenie do tego, aby uczniowie poprzez wiedzę, umiejętności i postawy społeczne zdobyte w procesie dydaktyczno- wychowawczym byli przygotowani do życia w warunkach współczesnego świata.  Wartości, jakimi się kierujemy to: szacunek, uczciwość, zrozumienie, poczucie własnej godności i tolerancja. W pracy odwołujemy się do tradycji szkoły i sylwetek naszych patronów – żołnierzy Armii Krajowej.

 

7. Sylwetka absolwenta.

 

Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat i innych ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, czasami nawet atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i które stara się rozwijać.

 

Jest otwarty.

Wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku. Chętnie i skutecznie nawiązuje komunikację, prezentując swój punkt widzenia i rozważając poglądy innych. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania i bez trudu uczy się korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami. Interesuje się stawianymi przed nim zadaniami, potrafi planować swoje działania i realizuje je.

 

Jest odpowiedzialny.

Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów. Cieszy się z sukcesów. Akceptuje porażki, ale jeśli jest w stanie – wytrwale i konsekwentnie szuka rozwiązań alternatywnych. Napotykając na problem stara się go rozwiązać. Jeżeli potrzeba – zwraca się o pomoc do osób ze swojego najbliższego otoczenia i korzysta z niej. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swojego warsztatu pracy, wykorzystania nowych źródeł wiedzy, opanowania nowych narzędzi. Działając w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.

 

Jest ciekawy świata.

Chętnie gromadzi informacje korzystając z różnych źródeł. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo  skutkowe. Stara się poszerzać swoją wiedzę. Jest aktywny umysłowo.

 

Jest krytyczny.

Potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i określać ich przydatność do osiągnięcia określonego celu.

 

 

Jest rozważny.

Zna zagrożenia związane z życiem w swoim w środowisku, postępuje bezpiecznie. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie z zasadami higieny, nie ulega nałogom. Wykazuje stosowną do wieku aktywność fizyczną.

 

Jest prawy.

Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu.

Rozróżnia zachowania złe i dobre, rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.

 

Jest tolerancyjny.

Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym i pożądanym. W każdym człowieku stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć jego racje.

 

Jest punktualny.

Dotrzymuje terminów. Sprawnie planuje swoje zajęcia. Szanuje czas swój i innych ludzi.

 

8. Uczestnicy programu wychowawczo – profilaktycznego.

 

Współodpowiedzialni za wszechstronny i harmonijny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:

 

Rodzice:

 

Wychowawcy klas:

 

Nauczyciele:

z uwzględnieniem nauczania zdalnego.

 

 

 

 

 

Uczniowie, Samorząd Uczniowski:

 

 

Pedagog i psycholog szkolny:

 

9. Działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły.

 

Działania wychowawcze:

1.  Wszechstronny rozwój uczniów, stymulowany stosownie do ich

     możliwości, zainteresowań, potrzeb i indywidualnej sytuacji.

2.  Kształtowanie poczucia własnej wartości i godności.

3.  Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w grupie .

4.  Rozbudzanie poczucia dumy narodowej poprzez wyjazdy 

     poświęcone poznawaniu min. miejsc pamięci narodowej.

5.  Rozwijanie samodzielnego i logicznego myślenia.

6.  Kształtowanie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań

      wymagających wysiłku i radzenia sobie z nimi.

7. Rozwijanie umiejętności uczenia się, skupienia uwagi, planowania 

     i organizowania pracy własnej oraz współdziałania w grupie

    (wzajemna życzliwość, pomoc).

8. Rozpoznawanie własnych mocnych i słabych stron, zalet i wad.

9. Kształcenie kreatywności i otwartości.

10.Kształtowanie potrzeb i nawyków czytelniczych oraz związanych

     z udziałem w życiu kulturalnym.

11. Uczestnictwo w życiu kulturalnym. Zapoznawanie uczniów

     z przedstawieniami teatralnymi, koncertami i  wystawami

    oraz ich omawianie.

12. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni i ekspresji plastycznej

     oraz muzycznej.

13. Rozwijanie wrażliwości moralnej oraz systemu  wartości, kształtowanie postaw i respektowania norm społecznych.

14. Rozbudzanie szacunku  dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych.

15. Kształtowanie nawyków higienicznego trybu życia i zdrowego odżywiania:

16.Rozwijanie umiejętności poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego

     i społecznego:

      międzyludzkich,

      w tym koleżeństwa i przyjaźni,

17. Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych.

18. Kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk przyrodniczych.

19. Rozumienie potrzeby dbałości o środowisko przyrodnicze.

20. Rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodu polskiego i regionalnej poprzez poznawanie najbliższego otoczenia, udział/ organizację uroczystości patriotycznych i wycieczki.

21. Poznawanie historii  i tradycji naszego narodu, budzenie poczucia

      świadomości narodowej.

22. Poznanie i odwiedzenie najbliższych miejsc pamięci  narodowej 

      (opieka nad miejscem pamięci narodowej na cmentarzu katolickim).

23. Zwiedzanie naszego regionu, wycieczki krajoznawcze i turystyczne.

24. Realizacja treści wychowania do życia w rodzinie.

 

 

Działania profilaktyczne:

 

Profilaktyka w zakresie bezpieczeństwa

 

Działania podejmowane przez nauczycieli

Sposoby realizacji działań

1.

Realizacja wychowania komunikacyjnego.

Lekcje zajęć technicznych, wzmocnienie realizacji wychowania komunikacyjnego w trakcie godzin wychowawcze (pogadanki itp.)

2.

Przestrzeganie szkolnej instrukcji p. pożarowej.

Omówienie zasad postępowania w razie pożaru  oraz bezpiecznego użytkowania sprzętu elektrycznego. Wzmocnienie świadomości uczniów w ramach instrukcji p.pożarowej.

3.

Przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacyjnych.

Próba  alarmu

4.

Dyżury nauczycieli podczas przerw między lekcjami oraz przed lekcjami.

Dyżury przed lekcjami  i w czasie przerw

5.

Zasady udzielania pierwszej pomocy przed lekarskiej.

Współpraca z pielęgniarka szkolną, lekcje zajęć technicznych. Wzmocnienie współpracy z pielęgniarką szkolną dotyczącej przeprowadzenia szkoleń pierwszej pomocy przedmedycznej.

6.

Ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Ubezpieczenie uczniów, których rodzice wyrażą na to zgodę na początku roku szkolnego

7.

Ukazanie zagrożeń z którymi mogą spotkać się uczniowie poza szkołą, wskazywanie na skutki lekkomyślności.

Pogadanki nt. właściwego zachowywania się wobec pojawiających się zagrożeń.

 

8.

Zapoznanie uczniów z regulaminem pracowni komputerowej, sali gimnastycznej, kompleksu boisk „Orlik” oraz zasad korzystania z laptopów, świetlicy.

Informowanie uczniów na pierwszych zajęciach, egzekwowanie przez cały rok zasad postępowania

9.

Zapoznanie uczniów z zagrożeniami w Internecie i zasadami bezpieczeństwa w sieci.

Pogadanki na godzinach wychowawczych i informatyce/zajęciach komputerowych  oraz  warsztaty profilaktyczne

10.

Zapoznanie uczniów z zasadami postępowania podczas zamachu terrorystycznego

Pogadanki na godzinach wychowawczych

11.

Budowanie pozytywnych relacji nauczyciel – uczeń sprzyjających poczuciu bezpieczeństwa dzieci i rozwiązywania napotkanych przez nie trudności.

Tworzenie atmosfery życzliwości i bezpieczeństwa w trakcie lekcji i przerw szkolnych.

Włączenie dzieci w proces oceniania

 i planowania działań szkolnych.

Podejmowanie inicjatyw przez nauczycieli ukierunkowanych na dobre samopoczucie dzieci.

 

12.

Ukierunkowanie współpracy z osobami zaangażowanymi w zapewnienie bezpieczeństwa uczniom  na wspólne cele.

Podniesienie świadomości w zakresie realizowanych działań szkoły wśród osób zapewniających opiekę dzieciom w środowisku pozaszkolnym poprzez lepszą wymianę informacji np. z kierowcą autobusu, konwojentem.

 

13.

Poprawienie bazy lokalowej szkoły w zakresie bezpieczeństwa i estetyki w szkole i poza nią.

Postulowanie zmian przez dyrektora i nauczycieli szkoły.

14.

Podniesienie świadomości uczniów w zakresie regulaminów szkolnych.

Podwyższenie poziomu wiedzy uczniów oraz motywacji do zachowań zgodnych z regulaminem szkoły.

15.

Wprowadzenie reżimu sanitarnego.

Przestrzeganie regulaminów i procedur szkolnych.

 

Promowanie zdrowego stylu życia

 

Działania podejmowane przez nauczycieli

Sposoby realizacji działań i ich efekty

1.

Diagnozowanie ilości czasu poświęconego na odrabianie przez uczniów prac domowych i na naukę.

Rozmowy z uczniami. Zachowanie równowagi między pracą umysłową a wysiłkiem fizycznym.

Prawidłowo skonstruowany plan lekcji.

2.

Zachęcanie uczniów do udziału w imprezach sportowo rekreacyjnych na terenie szkoły. Zwracanie uwagi na sportową rywalizację i przestrzeganie zasad fair play.

Udział w zawodach  sportowych, rekreacyjnych.

3.

Organizowanie różnych form spędzania wolnego czasu dzieci.

Organizowanie zajęć dla dzieci w czasie ferii zimowych.

4.

Możliwość rozwijania własnych zainteresowań.

Zajęcia dodatkowe i zajęcia w ramach świetlicy szkolnej.

5.

Udział w przedsięwzięciach  promujących  ochronę zdrowia.

Konkursy szkolne i zewnętrzne, projekty.

6.

Przedstawianie zmian zachodzących w organizmie człowieka w okresie dojrzewania.

Wychowanie do życia w rodzinie, godziny wychowawcze, przyroda, biologia. Rozwijanie działań w tym zakresie w ramach zdiagnozowanych potrzeb.

7.

Pogadanki na temat radzenia sobie ze stresem – trening umiejętności negocjacji – rozwiązywania problemów.

Spotkania, rozmowy indywidualne, godziny wychowawcze, rozmowy z pedagogiem.

8.

Działania mające na celu niedopuszczenie do wad postawy spowodowanych min. dźwiganiem nadmiernych ciężarów przez uczniów.

Zwracanie uwagi na lekcjach, aby uczniowie nie nosili niepotrzebnych rzeczy ( jeden podręcznik na ławce), udostępnianie szafek w szkole.

Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla uczniów.

9.

Zapoznanie uczniów z prawidłowymi nawykami żywieniowymi i  zasadami higieny spożywania posiłków.

Lekcje przyrody, biologii, godziny wychowawcze, lekcje zajęć technicznych.

10.

Higiena osobista wieku dojrzewania.

Dbanie o czystość.

Wychowanie do życia w rodzinie, lekcje przyrody, biologii, godziny wychowawcze

11.

Pogadanki na temat przeciwdziałania powstaniu epidemii i zachowania w razie jej wystąpienia (w razie potrzeb).

Godziny z wychowawcą, lekcje przyrody, biologii

 

12.

Promocja aktywnego wypoczywania na świeżym powietrzu.

Przebywanie uczniów podczas przerw na boisku szkolnym, organizowanie rajdów rowerowych, wycieczek

13.

Promocja zdrowych nawyków żywieniowych.

Udział w programach: Szklanka mleka i Owoce w szkole

14.

Realizacja wybranych programów profilaktycznych: np.Wolność oddechu - zapobiegaj astmie!, Nie pal przy mnie proszę!, Znajdź właściwe rozwiązanie oraz   Moje dziecko idzie do szkoły.

Oddziaływania nauczycieli klas I – III/ IV-VII , pielęgniarek szkolnych i pedagoga szkolnego w ramach założonych celów realizacji programu

15.

Realizacja programu prozdrowotnego

Nie dla meningokoków - Pierwszy Dzwonek!

Oddziaływania pielęgniarek szkolnych we współpracy z pedagogiem i nauczycielkami oddziałów przedszkolnych.

 

 

 

16.

Rozwinięcie współpracy z rodzicami.

Spotkania rady rodziców z nauczycielami w celu aktywnego włączenia rodziców w życie szkoły.

 

Profilaktyka w zakresie niedostosowania społecznego

 

Działania podejmowane przez nauczycieli

Sposoby realizacji działań i ich efekty

1.

Pomoc uczniom sprawiającym trudności wychowawcze lub/i edukacyjne.

 

Obserwacje uczniów osiągających słabe wyniki w nauce i sprawiających problemy wychowawcze:

a)       rozmowy z rodzicami mające na celu skierowanie wymagających tego uczniów na badania  do poradni specjalistycznych,

b)      stosowanie się do zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach poradni,

c)       stosowanie indywidualizacji nauczania poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych

d)      pomoc w ramach zajęć świetlicowych i zdw

e)       przeciwdziałania agresji czynnej i słownej,

f)       rozmowy z rodzicami uczniów sprawujących trudności wychowawcze w celu lepszego poznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia,

g)      zawieranie kontraktów z rodzicami iuczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

h)      wspieranie uczniów w ramach pomocy pedagogiczno- psychologicznej.

2.

Pogadanki na zajęciach z wychowawcą, wychowaniu do życia w rodzinie, reagowanie na wszelkie negatywne zjawiska i tłumaczenie jak postępować.

Omawianie zjawisk patologicznych w rodzinie i społeczeństwie w celu uświadomienia uczniom ich wpływu na wzajemne relacje między rówieśnikami. Rozwiązywanie konfliktów i problemów bez używania siły.

Organizacja warsztatów profilaktycznych na których uczniowie zdobywają umiejętności w zakresie kontroli emocji , radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania sytuacji trudnych.

3.

Rozmowy na temat asertywności i empatii oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem. Panowanie nad własnymi emocjami.

Godziny wychowawcze, zajęcia edukacyjne, wskazówki jak rozładować negatywne emocje ( np. sport, zainteresowania, hobby).

4.

Podniesienie wiedzy z zakresu poszanowania prawa i norm współżycia społecznego, praw i obowiązków uczniów.

Lekcje historii i społeczeństwa, edukacji polonistycznej, języka polskiego oraz lekcje wychowawcze.

5.

Rozwijanie właściwego stosunku do osób niepełnosprawnych i chorych.

Branie udziału w zbiórkach na rzecz tych osób.

Pogadanki i inne działania dostosowane do wieku i potrzeb uczniów.

6.

Promowanie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia dzieci.

Realizacja zajęć w ramach programu „Przyjaciele Zippiego”.

 

 

 

7.

Diagnoza potrzeb klasy i poszczególnych uczniów na początku roku szkolnego przez wychowawców.

Rozpoznanie potrzeb uczniów i intensyfikacja działań według wyłonionych obszarów problemowych.

8.

Wsparcie zdrowia psychicznego oraz dobrego samopoczucia w okresie pandemii.

Diagnozowanie stanu  uczniów i prowadzenie działań adekwatnych do diagnozy.

9.

Egzekwowanie zasad szkolnych dotyczących zachowań agresywnych i przemocy.

Przyjęcie strategii „Zero tolerancji dla przemocy” polegającej na reagowaniu na najmniejsze jej przejawy.

 

 

 

 

Profilaktyka w zakresie uzależnień

 

Działania podejmowane przez nauczycieli

Sposoby realizacji działań i ich efekty

1.

Diagnoza sytuacji.

Obserwacja zachowań uczniów.

2.

Wplatanie w plan pracy wychowawczej i tematykę godzin wychowawczych treści traktujących o nałogach i ich wpływie na młody organizm.

Wychowawcy uwzględniają te treści w swoich planach  pracy wychowawczej i realizują je w ciągu roku szkolnego.

3.

Organizowanie zajęć poświęconych profilaktyce uzależnień skorelowanych np. z wychowaniem do życia w rodzinie, edukacją prozdrowotną, programem wychowawczym szkoły.

Godziny z wychowawcą, lekcje przyrody, biologii, spotkania z higienistką szkolną, pogadanki.

4.

Współpraca z domem rodzinnym ucznia:

a)      Indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów, co do których istnieje podejrzenie sięgania po używki; spotkania z rodzicami

b)      Szkolenia dla rodziców

Wychowawcy rozmawiają podczas spotkań z rodzicami, indywidualne wizyty w domu ucznia i rozmowy, pogadanki.

Spotkania z pedagogiem szkolnym.

Oddziaływania nauczycieli i pedagoga szkolnego w ramach realizowanej edukacji antytytoniowej.

5.

Prelekcje dla dzieci o tematyce profilaktyki uzależnień.

Pogadanki i prelekcje organizowane na godzinach wychowawczych. Gazetki ścienne poświęcone szkodliwości nałogów i ich wpływowi na młody organizm.

Lekcje przyrody, biologii.

6.

Konkursy plastyczne poświęcone  tematyce uzależnień.

pedagog, pielęgniarka

7.

Prelekcje dotyczące zagrożeń w cyberprzestrzeni.

Godziny z wychowawcą, lekcje  zajęć komputerowych. Uczulenie dzieci na zagrożenia związane z korzystaniem z technologii informacyjnej.

8.

 

 

 

 

 

 

Realizacja wybranych programów prozdrowotnych i profilaktycznych:

Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce (Nie pal przy mnie , proszę ! i Znajdź właściwe rozwiązanie, Czyste powietrze wokół nas)

Trzymaj Formę!,

Godziny wychowawcze oraz działania nauczycieli w toku procesy dydaktyczno- wychowawczego

Zajęcia warsztatowe z pedagogiem szkolnym

 

 

 

Profilaktyka w zakresie zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych

 

Działania podejmowane przez nauczycieli

Sposoby realizacji działań i ich efekty

1.

Diagnoza sytuacji realizowana w sposób ciągły.

Obserwacja  uczniów, rozmowy z rodzicami.

2.

Rozwijanie czynników chroniących o charakterze uniwersalnym.

Wychowawcy oraz nauczyciele uwzględniają  treści profilaktyczne ujęte w programie wychowawczo - profilaktycznym w swoich planach  pracy wychowawczej i realizują je w ciągu roku szkolnego.

3.

 Inicjowanie oraz uruchamianie działań, które wprowadzą pożądane zmiany w funkcjonowaniu dziecka w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych.

Wspomaganie dziecka z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, rozwijanie wiedzy na temat szkodliwości substancji psychoaktywnych oraz eliminowanie dążenia do zachowań ryzykownych w trakcie spotkań warsztatowych, rozmów indywidualnych i innych działań podejmowanych w procesie edukacyjno - wychowawczym.

 

 

 

 

 

 

Współpraca z podmiotami i instytucjami wspomagającymi szkołę w jej działaniach profilaktycznych

 

 

10. Harmonogram pracy szkoły na rok szkolny 2020/2021

 

(Harmonogram pracy szkoły na rok szkolny 2020/2021 stanowi załącznik do SPW).

 

 

11. Wewnątrzszkolny priorytet.

 

W roku szkolnym 2020/2021 wewnątrzszkolnym priorytetem jest:

 

Wspieranie psychologiczno-pedagogiczne uczniów

i zapewnienie bezpieczeństwa.

 

(Plan działań w zakresie w/w priorytetu jest załącznikiem do SPWP).

 

 

 

 

12. Ewaluacja Szkolnego Programu Wychowawczo
 – Profilaktycznego.

 

Przebieg pracy wychowawczo – profilaktycznej i jej efekty poddawane są  systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i stanowią podstawę do planowania zamierzeń wychowawczych w kolejnym roku szkolnym.

 

Uchwalono na zebraniu Rady Rodziców w dniu 15. 09.2020 r.