Dokumenty szkolne

18 listopada 2020 12:23 | Dokumenty szkolne

PLAN PRACY DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ 2020-21

                                                                                                  PLAN  PRACY

DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ

Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej

w Kaczkowie z siedzibą w Rojęczynie 

na rok szkolny 2020/2021

 

Kaczkowo 2020

 

ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN

I. KOMPETENCJE I ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELI

1. Stworzenie warunków do kreatywności nauczycieli

- udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego: kursach, warsztatach, studiach podyplomowych;

- udostępnianie zgromadzonych materiałów – dzielenie się zdobytą wiedzą;

 

dyrektor, zainteresowani nauczyciele

     cały rok

2. Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i wychowawczych nauczycieli

- udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego, w tym wykorzystania technologii informacyjnej na różnych lekcjach;

dyrektor, zainteresowani nauczyciele

cały rok

- udział nauczycieli w spotkaniach z pracownikami policji, poradni oraz innymi specjalistami zgodnie z potrzebami codziennej pracy szkoły;

- realizacja planu WDN;

 

dyrektor, nauczyciele

według harmonogramu

- zapoznawanie nauczycieli z bieżącymi zmianami dotyczącymi prawa oświatowego, w szczególności:

  1. zmiany w KN;
  2. rozporządzenie dotyczące nadzoru pedagogicznego;

i innymi

 

dyrektor

cały rok

- gromadzenie i udostępnianie materiałów pedagogicznych, reformy oświaty; nowości oświatowych

 

bibliotekarz

cały rok

 

3.Nauka w dobie covid 19

- wybór komunikatora do pracy zdalnej

- szkolenie w zakresie prowadzenia lekcji on- line

- ścisłe przestrzeganie zasad higieny w czasie zagrożenia pandemią

Koordynator

 

Koordynator

 

dyrektor szkoły

Cały rok

II. ORGANIZACJA PROCESU DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEGO

1. Praca z uczniem zdolnym i mającym problemy z opanowaniem podstawy programowej.

.

- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez indywidualizowanie stawianych im zadań oraz przygotowanie do udziału w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych (szczegółowy wykaz zaplanowanych konkursów znajduje się w SPW-P )

 

nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wspierający

wg harmonogramu

- systematyczne badanie przyrostu wiedzy z nauczanych przedmiotów poprzez odpytywanie, kartkówki, sprawdziany oraz badanie wyników nauczania;

nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wspierający, dyrektor

cały rok

- dostosowanie metod pracy w celu realizacji treści programowych do możliwości każdego ucznia, w tym na wypadek przejścia do nauczania hybrydowego lub zdalnego

 

nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wspierający, dyrektor

cały rok

 

- diagnozowanie trudności uczniów w nauce poprzez:

a)wywiady, obserwacje, ankiety

b)rozmowy

c)konsultacje indywidualne dla rodziców

d)udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej

 

wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wspierający, pedagog, psycholog

na bieżąco

 

 

 

 

- stosowanie efektywnych  form organizacji kształcenia;

nauczyciele przedmiotów

cały rok

- unowocześnianie metod nauczania poprzez wykorzystanie dostępnych pomocy dydaktycznych w procesie lekcyjnym , zakup dostępu , stworzenie adresów e-mailowych do zdalnego nauczania

dyrektor, nauczyciele przedmiotów

koordynator- n-l infoirmatyki

cały rok

- wykorzystanie godzin od organu prowadzącego przede wszystkim na realizację zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Nauczyciele, psycholog, pedagog

cały rok

2. Poprawa jakości pracy szkoły

- skupienie hospitacji  na problematyce kompetencji kluczowych

dyrektor

wg harmonogramu

- prowadzenie hospitacji i obserwacji badających realizację wniosków  do pracy na bieżący rok szkolny

dyrektor

wg harmonogramu

hospitacji

- badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów min.:

  1. klasy III
  2. próbne sprawdziany - klasa VIII
  3. badania wyników nauczania

- analiza wyników badań i opracowanie wniosków do realizacji na następny rok;

dyrektor

nauczyciele

 

 

wg harmonogramu

 

3. Zabezpieczenie pełnej realizacji obowiązku szkolnego.

- kontrola obowiązku szkolnego;

dyrektor

IX

- systematyczna kontrola i analiza frekwencji;

wychowawcy klas

co miesiąc

4. Realizacja programów poszczególnych przedmiotów zgodnie z podstawą programową.

- wybór  programów i podręczników;

nauczyciele

do VI 2020

- realizowanie programu adekwatnie do możliwości uczniów;

nauczyciele przedmiotów

cały rok

- rytmiczne realizowanie tematów;

nauczyciele przedmiotów

cały rok

- systematyczne egzekwowanie i omawianie zadań domowych;

nauczyciele przedmiotów

cały rok

- systematyczne kontrolowanie i ocenianie wiedzy oraz umiejętności uczniów;

nauczyciele przedmiotów

cały rok

- wystawy, przeglądy prac i osiągnięć uczniów;

nauczyciele przedmiotów

cały rok

- kontrole dokumentacji

dyrektor

na bieżąco

5. Zapoznanie uczniów i rodziców
z głównymi założeniami dydaktyczno - wychowawczymi szkoły celem intensyfikacji procesu kształcenia
i wychowania.

Zapoznanie rodziców i uczniów z:

-           programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły;

-           Statutem Szkoły;

-           kryteriami oceniania ;

-           planami wynikowymi stworzonymi na podstawie programów przedmiotowych

wychowawcy klas,

nauczyciele przedmiotów

IX

6. Udział w imprezach kulturalnych jedną z form pracy wychowawczej.

- korzystanie do czasu odwołania zaostrzeń ze zdalnych form kontaktów ze sztuką

wychowawcy klas, nauczyciel języka polskiego muzyki i plastyki, dyrektor

cały rok wg możliwości

 i potrzeb

 

na bieżąco

7. Integracja dzieci pochodzących z różnych środowisk.

- spotkania z  pedagogiem i psychologiem;

wychowawcy klas,

według harmonogramu i potrzeb

8. Dialog międzykulturowy.

- lekcje poświęcone mnogości kulturowej, tolerancji

 

wychowawcy klas

nauczyciele,

dyrektor

zgodnie z planami wychowawców i z poszczególnych przedmiotów, terminarzem  współpr.

III. ROZWÓJ KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI

Promocja aktywności fizycznej, turystyki.

Uczestniczenie w rajdach i imprezach turystycznych.

- zorganizowanie zawodów sportowych w różnych dyscyplinach sportowych (szczegółowy wykaz zaplanowanych konkursów znajduje się w SPWiP)

nauczyciel wychowania fizycznego

wg harmonogramu

- udział w imprezach sportowych wg kalendarza imprez sportowych (jeżeli będą organizowane)

nauczyciel wychowania fizycznego

wg kalendarza imprez sportowych

- dzień sportu szkolnego

nauczyciel WF, wychowawcy klas

VI

- uczestnictwo uczniów w zajęciach sportowo - rekreacyjnych oraz w imprezach sportowych szkolnych i gminnych,

- organizacja Biegu Tropem Wilczym;

nauczyciele WF, wychowawcy klas

cały rok

 

 

 

luty

- zakup i kompletowanie sprzętu sportowego;

dyrektor,

nauczyciel WF

 wg możliwości finansowych

- organizowanie wycieczek, imprez , dyskotek;

wychowawcy klas

 według harmonogramu

IV. OCHRONA ZDROWIA, BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA

1. Zdrowa i bezpieczna szkoła.

.

- przegląd warunków pracy i nauki;

dyrektor

IX, II

- spotkania z przedstawicielami policji i służby zdrowia, straży pożarnej

dyrektor, wychowawcy klas

cały rok

- uwzględnienie w planach pracy wychowawcy zadań promujących zdrowy tryb życia oraz aktywne i bezpieczne spędzanie czasu wolnego;

- udział w „Programie dla szkół” (owoce, warzywa, mleko)

wychowawcy klas I-V

dyrektor

zgodnie
z planem wychowawczym

zgodnie z harmonogramem dostaw

- realizacja Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego,

nauczyciele, wychowawcy klas

cały rok

- realizacja priorytetu Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego

nauczyciele, wychowawcy

Cały rok

-przygotowanie uczniów klasy IV do bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym

nauczyciel techniki

cały rok

- współpraca z pielęgniarką szkolną;

wychowawcy klas

na bieżąco

- udział pielęgniarki szkolnej w zajęciach z dziećmi;

dyrektor, wychowawcy

w miarę potrzeb

- troska o prawidłową organizację czasu wolnego i przerw, rzetelne pełnienie dyżurów w czasie przerw przez nauczycieli;

nauczyciele dyżurujący, wychowawcy, dyrektor

cały rok

- troska o czystość i estetykę pomieszczeń oraz otoczenia szkoły :

  1. wystrój i czystość korytarzy oraz klas;
  2. utrzymywanie porządku wokół szkoły;

nauczyciel plastyki, opiekunowie klas, nauczyciele dyżurujący, sprzątaczki, woźny

cały rok

- pogadanki dotyczące profilaktyki i postępowania w razie wystąpienia epidemii

wychowawcy, pielęgniarki

w razie potrzeb

- przeprowadzenie próbnego alarmu przeciwpożarowego

Dyrektor, wychowawcy

X

 

- wyposażenie sal zgodnie z potrzebami i wymogami bezpieczeństwa

dyrektor

cały rok

V. EDUKACJA EKOLOGICZNA

Promocja edukacji ekologicznej

- realizacja zadań wynikających z planów pracy;

wychowawcy klas, nauczyciel przyrody, biologii

IX

cały rok

- eksponowanie tematyki ekologicznej podczas wybranych lekcji; wskazywanie przyczyn i skutków złego gospodarowania zasobami naturalnymi w życiu codziennym;

nauczyciele przedmiotów

cały rok

- udział uczniów w pracach porządkowych na rzecz szkoły;

wychowawcy klas

według potrzeb

- zbiórka surowców wtórnych (baterii i plastikowych nakrętek)

SU

cały rok

- segregowanie śmieci

cała społeczność szkoły

cały rok

VI. OBRZĘDOWOŚĆ I SAMORZĄDNOŚĆ SZKOLNA

1. Stworzenie warunków do rozwijania samorządności uczniowskiej.

- opracowanie kalendarza imprez szkolnych;

opiekun SU, dyrektor, nauczyciele

IX

- wybory samorządu uczniowskiego

nauczyciele

IX

- wydawanie okolicznościowego folderu/ gazetki o szkole

nauczyciele

XI

- przyjęcie uczniów klas I w poczet uczniów szkoły;

wychowawca klasy I

X

2. Wdrażanie do szacunku dla symboli i tradycji

- organizowanie tradycyjnych, cyklicznych uroczystości integrujących społeczność uczniowską:

  1. a.        Dzień Edukacji Narodowej
  2. b.        pasowanie na ucznia
  3. c.         przyjęcie uczniów kl. I w poczet czytelników szkolnej biblioteki
  4. d.        Święto Niepodległości, Dzień Patrona
  5. e.         Andrzejki
  6. f.          zabawa karnawałowa
  7. g.        Bieg Tropem Wilczym
  8. h.        Dzień Kobiet
  9. i.          Święto Konstytucji
  10. Święto Sportu

według przydziału w harmonogramie imprez

 

wg harmonogramu imprez

 

 

w bardzo ograniczonym zakresie w innej formuje do czasu, zlikwidowania ograniczeń związanych z COVID-19

- zwracanie uwagi na zachowanie uczniów w czasie uroczystości, wycieczek, imprez środowiskowych i analizowanie zachowania na lekcjach wychowawczych;

 

wychowawcy klas

opiekunowie

na bieżąco

VII. OPIEKA PEDAGOGICZNA I PSYCHOLOGICZNA .

PRZECIWDZIAŁANIE PATOLOGII SPOŁECZNEJ

1. Rozpoznanie sytuacji opiekuńczej szkoły i uczniów.

- zdiagnozowanie sytuacji opiekuńczej szkoły poprzez poznanie sytuacji materialnej rodziców

pedagog, psycholog wychowawcy klas, nauczyciele

IX, X

- wydawanie uczniom obiadów;

dyrektor

 

IX, na bieżąco

-           wyposażanie uczniów w podręczniki szkolne;

-           kiermasz podręczników

 

dyrektor

IX

 

VI

- rozpoznanie środowiska wychowawczego ucznia, a następnie:

  1. stały kontakt z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze, współpraca z kuratorami rodzinnymi;
  2. popularyzowanie wśród rodziców wiedzy o procesach rozwojowych oraz potrzebach psychicznych dzieci i młodzieży

wychowawcy klas, pedagog, psycholog

IX, cały rok

 

 

 

 

 

 

 

2. Współpraca z Poradnią Psychologiczną

- współpraca przy realizacji programów profilaktycznych ;

dyrektor, pedagog, psycholog

wg harmonogramu

- uwrażliwienie na nieprawidłowości w rozwoju uczniów (umysłowym i emocjonalnym) :

  1. stosowanie zaleceń PPP;
  2. stały kontakt z PPP;

nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog

cały rok

3. Profilaktyka uzależnień.

Udział w progach profilaktycznych.

- propagowanie zdrowego trybu życia wśród uczniów (nie ulegania nałogom);

wychowawcy klas,

cały rok

4. Przestrzeganie praw i obowiązków.

-           zajęcia poświęcone omówieniu praw i obowiązków dziecka i praw człowieka

-           reagowanie na każdy przejaw łamania praw

-           przyjęcie „Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem” i jej wdrożenie

 

nauczyciele wychowawcy

wszyscy

cały rok

VIII. WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM

1. Integracja społeczności szkolnej:

uczeń - rodzic - nauczyciel

- wspólne wspieranie kariery ucznia poprzez:

  1. organizowanie spotkań dla uczniów , rodziców i nauczycieli
  2. indywidualne rozmowy z rodzicami i uczniami w celu poszukiwania sposobów zaradzenia niepowodzeniom szkolnym;
  3. przedstawianie wymagań i oczekiwań dydaktycznych, programu wychowawczo- profilaktycznego itp.

wychowawcy klas

wg harmonogramu spotkań
z rodzicami,
wg potrzeb

- budowanie klimatu współpracy i zainteresowania:

  1. przedstawienie planu pracy szkoły, który jest realizowany w szkole;
  2. zapoznanie z ofertą zajęć pozalekcyjnych;
  3. ustalenie form pomocy i współpracy z rodzicami (zagospodarowanie szkoły, imprezy klasowe i szkolne);

 

wychowawcy klas, dyrektor

cały rok

 

- promocja szkoły w środowisku:

  1. współpraca z mediami,

 

  1. propagowanie wydarzeń szkolnych i lokalnych w prasie;
  2. aktualizacja strony internetowej;

 

dyrektor,

 

dyrektor

nauczyciel informatyki i organizatorzy imprez

 

na bieżąco

 

 

 

IX. DZIAŁALNOŚĆ ŚWIETLICY

1. Zapewnienie właściwej realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczej szkoły.

- współpraca z organem prowadzącym i rodzicami w zakresie organizacji zajęć

dyrektor opiekunowie świetlicy

cały rok

- plan pracy oraz wyposażenie pomieszczeń, w których odbywa się świetlica we właściwy sprzęt;

opiekunowie świetlicy, dyrektor

IX, na miarę potrzeb

 

- organizacja dożywiania

dyrektor

IX, oraz wg potrzeb

X. BAZA SZKOŁY

1. Rozwój bazy szkoły.

- podnoszenie estetyki sal lekcyjnych i korytarzy;

opiekunowie sal, wszyscy nauczyciele

cały rok

- uzupełnienie zbioru bibliotecznego, w szczególności w lektury dla klas VII VIII

dyrektor, bibliotekarz

w miarę możliwości finansowych

- zakup pomocy dydaktycznych wg propozycji nauczycieli.

dyrektor, nauczyciele przedmiotów

na bieżąco

w miarę możliwości finansowych

2. Tworzenie bazy dla szkoły ośmioklasowej

- wyposażenie sal

- zakup niezbędnego wyposażenia do nowych przedmiotów, np. chemii, fizyki, geografii...

dyrektor, nauczyciele przedmiotów

na bieżąco

w miarę możliwości finansowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytano: 358 razy. Wydrukuj|Do góry