18 listopada 2020 12:23 | Dokumenty szkolne
PLAN PRACY
DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ
Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej
w Kaczkowie z siedzibą w Rojęczynie
na rok szkolny 2020/2021
Kaczkowo 2020
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN |
I. KOMPETENCJE I ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELI |
|||
1. Stworzenie warunków do kreatywności nauczycieli |
- udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego: kursach, warsztatach, studiach podyplomowych; - udostępnianie zgromadzonych materiałów – dzielenie się zdobytą wiedzą;
|
dyrektor, zainteresowani nauczyciele |
cały rok |
2. Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i wychowawczych nauczycieli |
- udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego, w tym wykorzystania technologii informacyjnej na różnych lekcjach; |
dyrektor, zainteresowani nauczyciele |
cały rok |
- udział nauczycieli w spotkaniach z pracownikami policji, poradni oraz innymi specjalistami zgodnie z potrzebami codziennej pracy szkoły; - realizacja planu WDN;
|
dyrektor, nauczyciele |
według harmonogramu |
|
- zapoznawanie nauczycieli z bieżącymi zmianami dotyczącymi prawa oświatowego, w szczególności:
i innymi
|
dyrektor |
cały rok |
|
- gromadzenie i udostępnianie materiałów pedagogicznych, reformy oświaty; nowości oświatowych
|
bibliotekarz |
cały rok
|
|
3.Nauka w dobie covid 19 |
- wybór komunikatora do pracy zdalnej - szkolenie w zakresie prowadzenia lekcji on- line - ścisłe przestrzeganie zasad higieny w czasie zagrożenia pandemią |
Koordynator
Koordynator
dyrektor szkoły |
Cały rok |
II. ORGANIZACJA PROCESU DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEGO |
|||
1. Praca z uczniem zdolnym i mającym problemy z opanowaniem podstawy programowej. . |
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez indywidualizowanie stawianych im zadań oraz przygotowanie do udziału w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych (szczegółowy wykaz zaplanowanych konkursów znajduje się w SPW-P )
|
nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wspierający |
wg harmonogramu |
- systematyczne badanie przyrostu wiedzy z nauczanych przedmiotów poprzez odpytywanie, kartkówki, sprawdziany oraz badanie wyników nauczania; |
nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wspierający, dyrektor |
cały rok |
|
- dostosowanie metod pracy w celu realizacji treści programowych do możliwości każdego ucznia, w tym na wypadek przejścia do nauczania hybrydowego lub zdalnego
|
nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wspierający, dyrektor |
cały rok
|
|
- diagnozowanie trudności uczniów w nauce poprzez: a)wywiady, obserwacje, ankiety b)rozmowy c)konsultacje indywidualne dla rodziców d)udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej
|
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, nauczyciele wspierający, pedagog, psycholog |
na bieżąco
|
|
- stosowanie efektywnych form organizacji kształcenia; |
nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
|
- unowocześnianie metod nauczania poprzez wykorzystanie dostępnych pomocy dydaktycznych w procesie lekcyjnym , zakup dostępu , stworzenie adresów e-mailowych do zdalnego nauczania |
dyrektor, nauczyciele przedmiotów koordynator- n-l infoirmatyki |
cały rok |
|
- wykorzystanie godzin od organu prowadzącego przede wszystkim na realizację zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Nauczyciele, psycholog, pedagog |
cały rok |
|
2. Poprawa jakości pracy szkoły |
- skupienie hospitacji na problematyce kompetencji kluczowych |
dyrektor |
wg harmonogramu |
- prowadzenie hospitacji i obserwacji badających realizację wniosków do pracy na bieżący rok szkolny |
dyrektor |
wg harmonogramu hospitacji |
|
- badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów min.:
- analiza wyników badań i opracowanie wniosków do realizacji na następny rok; |
dyrektor nauczyciele
|
wg harmonogramu
|
|
3. Zabezpieczenie pełnej realizacji obowiązku szkolnego. |
- kontrola obowiązku szkolnego; |
dyrektor |
IX |
- systematyczna kontrola i analiza frekwencji; |
wychowawcy klas |
co miesiąc |
|
4. Realizacja programów poszczególnych przedmiotów zgodnie z podstawą programową. |
- wybór programów i podręczników; |
nauczyciele |
do VI 2020 |
- realizowanie programu adekwatnie do możliwości uczniów; |
nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
|
- rytmiczne realizowanie tematów; |
nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
|
- systematyczne egzekwowanie i omawianie zadań domowych; |
nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
|
- systematyczne kontrolowanie i ocenianie wiedzy oraz umiejętności uczniów; |
nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
|
- wystawy, przeglądy prac i osiągnięć uczniów; |
nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
|
- kontrole dokumentacji |
dyrektor |
na bieżąco |
|
5. Zapoznanie uczniów i rodziców |
Zapoznanie rodziców i uczniów z: - programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły; - Statutem Szkoły; - kryteriami oceniania ; - planami wynikowymi stworzonymi na podstawie programów przedmiotowych |
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów |
IX |
6. Udział w imprezach kulturalnych jedną z form pracy wychowawczej. |
- korzystanie do czasu odwołania zaostrzeń ze zdalnych form kontaktów ze sztuką |
wychowawcy klas, nauczyciel języka polskiego muzyki i plastyki, dyrektor |
cały rok wg możliwości i potrzeb
na bieżąco |
7. Integracja dzieci pochodzących z różnych środowisk. |
- spotkania z pedagogiem i psychologiem; |
wychowawcy klas, |
według harmonogramu i potrzeb |
8. Dialog międzykulturowy. |
- lekcje poświęcone mnogości kulturowej, tolerancji
|
wychowawcy klas nauczyciele, dyrektor |
zgodnie z planami wychowawców i z poszczególnych przedmiotów, terminarzem współpr. |
III. ROZWÓJ KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI |
|||
Promocja aktywności fizycznej, turystyki. Uczestniczenie w rajdach i imprezach turystycznych. |
- zorganizowanie zawodów sportowych w różnych dyscyplinach sportowych (szczegółowy wykaz zaplanowanych konkursów znajduje się w SPWiP) |
nauczyciel wychowania fizycznego |
wg harmonogramu |
- udział w imprezach sportowych wg kalendarza imprez sportowych (jeżeli będą organizowane) |
nauczyciel wychowania fizycznego |
wg kalendarza imprez sportowych |
|
- dzień sportu szkolnego |
nauczyciel WF, wychowawcy klas |
VI |
|
- uczestnictwo uczniów w zajęciach sportowo - rekreacyjnych oraz w imprezach sportowych szkolnych i gminnych, - organizacja Biegu Tropem Wilczym; |
nauczyciele WF, wychowawcy klas |
cały rok
luty |
|
- zakup i kompletowanie sprzętu sportowego; |
dyrektor, nauczyciel WF |
wg możliwości finansowych |
|
- organizowanie wycieczek, imprez , dyskotek; |
wychowawcy klas |
według harmonogramu |
|
IV. OCHRONA ZDROWIA, BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA |
|||
1. Zdrowa i bezpieczna szkoła. . |
- przegląd warunków pracy i nauki; |
dyrektor |
IX, II |
- spotkania z przedstawicielami policji i służby zdrowia, straży pożarnej |
dyrektor, wychowawcy klas |
cały rok |
|
- uwzględnienie w planach pracy wychowawcy zadań promujących zdrowy tryb życia oraz aktywne i bezpieczne spędzanie czasu wolnego; - udział w „Programie dla szkół” (owoce, warzywa, mleko) |
wychowawcy klas I-V dyrektor |
zgodnie zgodnie z harmonogramem dostaw |
|
- realizacja Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego, |
nauczyciele, wychowawcy klas |
cały rok |
|
- realizacja priorytetu Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego |
nauczyciele, wychowawcy |
Cały rok |
|
-przygotowanie uczniów klasy IV do bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym |
nauczyciel techniki |
cały rok |
|
- współpraca z pielęgniarką szkolną; |
wychowawcy klas |
na bieżąco |
|
- udział pielęgniarki szkolnej w zajęciach z dziećmi; |
dyrektor, wychowawcy |
w miarę potrzeb |
|
- troska o prawidłową organizację czasu wolnego i przerw, rzetelne pełnienie dyżurów w czasie przerw przez nauczycieli; |
nauczyciele dyżurujący, wychowawcy, dyrektor |
cały rok |
|
- troska o czystość i estetykę pomieszczeń oraz otoczenia szkoły :
|
nauczyciel plastyki, opiekunowie klas, nauczyciele dyżurujący, sprzątaczki, woźny |
cały rok |
|
- pogadanki dotyczące profilaktyki i postępowania w razie wystąpienia epidemii |
wychowawcy, pielęgniarki |
w razie potrzeb |
|
- przeprowadzenie próbnego alarmu przeciwpożarowego |
Dyrektor, wychowawcy |
X |
|
|
- wyposażenie sal zgodnie z potrzebami i wymogami bezpieczeństwa |
dyrektor |
cały rok |
V. EDUKACJA EKOLOGICZNA |
|||
Promocja edukacji ekologicznej |
- realizacja zadań wynikających z planów pracy; |
wychowawcy klas, nauczyciel przyrody, biologii |
IX cały rok |
- eksponowanie tematyki ekologicznej podczas wybranych lekcji; wskazywanie przyczyn i skutków złego gospodarowania zasobami naturalnymi w życiu codziennym; |
nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
|
- udział uczniów w pracach porządkowych na rzecz szkoły; |
wychowawcy klas |
według potrzeb |
|
- zbiórka surowców wtórnych (baterii i plastikowych nakrętek) |
SU |
cały rok |
|
- segregowanie śmieci |
cała społeczność szkoły |
cały rok |
|
VI. OBRZĘDOWOŚĆ I SAMORZĄDNOŚĆ SZKOLNA |
|||
1. Stworzenie warunków do rozwijania samorządności uczniowskiej. |
- opracowanie kalendarza imprez szkolnych; |
opiekun SU, dyrektor, nauczyciele |
IX |
- wybory samorządu uczniowskiego |
nauczyciele |
IX |
|
- wydawanie okolicznościowego folderu/ gazetki o szkole |
nauczyciele |
XI |
|
- przyjęcie uczniów klas I w poczet uczniów szkoły; |
wychowawca klasy I |
X |
|
2. Wdrażanie do szacunku dla symboli i tradycji |
- organizowanie tradycyjnych, cyklicznych uroczystości integrujących społeczność uczniowską:
|
według przydziału w harmonogramie imprez
|
wg harmonogramu imprez
w bardzo ograniczonym zakresie w innej formuje do czasu, zlikwidowania ograniczeń związanych z COVID-19 |
- zwracanie uwagi na zachowanie uczniów w czasie uroczystości, wycieczek, imprez środowiskowych i analizowanie zachowania na lekcjach wychowawczych;
|
wychowawcy klas opiekunowie |
na bieżąco |
|
VII. OPIEKA PEDAGOGICZNA I PSYCHOLOGICZNA . PRZECIWDZIAŁANIE PATOLOGII SPOŁECZNEJ |
|||
1. Rozpoznanie sytuacji opiekuńczej szkoły i uczniów. |
- zdiagnozowanie sytuacji opiekuńczej szkoły poprzez poznanie sytuacji materialnej rodziców |
pedagog, psycholog wychowawcy klas, nauczyciele |
IX, X |
- wydawanie uczniom obiadów; |
dyrektor
|
IX, na bieżąco |
|
- wyposażanie uczniów w podręczniki szkolne; - kiermasz podręczników
|
dyrektor |
IX
VI |
|
- rozpoznanie środowiska wychowawczego ucznia, a następnie:
|
wychowawcy klas, pedagog, psycholog |
IX, cały rok
|
|
2. Współpraca z Poradnią Psychologiczną |
- współpraca przy realizacji programów profilaktycznych ; |
dyrektor, pedagog, psycholog |
wg harmonogramu |
- uwrażliwienie na nieprawidłowości w rozwoju uczniów (umysłowym i emocjonalnym) :
|
nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog |
cały rok |
|
3. Profilaktyka uzależnień. Udział w progach profilaktycznych. |
- propagowanie zdrowego trybu życia wśród uczniów (nie ulegania nałogom); |
wychowawcy klas, |
cały rok |
4. Przestrzeganie praw i obowiązków. |
- zajęcia poświęcone omówieniu praw i obowiązków dziecka i praw człowieka - reagowanie na każdy przejaw łamania praw - przyjęcie „Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem” i jej wdrożenie
|
nauczyciele wychowawcy wszyscy |
cały rok |
VIII. WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM |
|||
1. Integracja społeczności szkolnej: uczeń - rodzic - nauczyciel |
- wspólne wspieranie kariery ucznia poprzez:
|
wychowawcy klas |
wg harmonogramu spotkań |
- budowanie klimatu współpracy i zainteresowania:
|
wychowawcy klas, dyrektor |
cały rok |
|
|
- promocja szkoły w środowisku:
|
dyrektor,
dyrektor nauczyciel informatyki i organizatorzy imprez
|
na bieżąco
|
IX. DZIAŁALNOŚĆ ŚWIETLICY |
|||
1. Zapewnienie właściwej realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczej szkoły. |
- współpraca z organem prowadzącym i rodzicami w zakresie organizacji zajęć |
dyrektor opiekunowie świetlicy |
cały rok |
- plan pracy oraz wyposażenie pomieszczeń, w których odbywa się świetlica we właściwy sprzęt; |
opiekunowie świetlicy, dyrektor |
IX, na miarę potrzeb
|
|
- organizacja dożywiania |
dyrektor |
IX, oraz wg potrzeb |
|
X. BAZA SZKOŁY |
|||
1. Rozwój bazy szkoły. |
- podnoszenie estetyki sal lekcyjnych i korytarzy; |
opiekunowie sal, wszyscy nauczyciele |
cały rok |
- uzupełnienie zbioru bibliotecznego, w szczególności w lektury dla klas VII VIII |
dyrektor, bibliotekarz |
w miarę możliwości finansowych |
|
- zakup pomocy dydaktycznych wg propozycji nauczycieli. |
dyrektor, nauczyciele przedmiotów |
na bieżąco w miarę możliwości finansowych |
|
2. Tworzenie bazy dla szkoły ośmioklasowej |
- wyposażenie sal - zakup niezbędnego wyposażenia do nowych przedmiotów, np. chemii, fizyki, geografii... |
dyrektor, nauczyciele przedmiotów |
na bieżąco w miarę możliwości finansowych |